Pages

Sunday, May 18, 2014

Pasal Panggilan Panjang

Aku baru balik dari court ni, cewah, nak kena maklumkan pulak. Sebentar tadi aku baru sahaja memberikan khidmat nasihat masyarakat kepada mereka yang tidak tahu. Kita yang tahu ni, meskipun sedikit, memberitahulah kepada mereka yang tidak tahu, sekurang-kurangnya mereka boleh tahu. 

Cara memberitahu itu kena la betul jugak, jangan sampai memperkecilkan mereka yang tidak tahu. Maklumkanlah dengan cara baik, dengan sopan, kemudian terpulanglah kepada mereka yang tidak tahu itu. Cara memberitahu itu juga kena berhemat. Kalau orang yang tidak tahu itu adalah orang yang berego, besar kemungkinan dia tak mau terima kebenaran dan enggan mendengar apa pun. Hati manusia ni mudah berbolak-balik. Allah juga yang berkehendak ke atasnya. 

Bercerita pasal panggilan panjang atau long call ni - aku definisikan dulu ya, long call secara rilek-rileknya boleh difahami sebagai convocation menjadi seorang peguam. Macam Padawan nak jadi Jedi, macam Bender nak jadi Avatar, macam kepompong nak jadi rama-rama, macam hujan nak datangnya pelangi... wait, what?? 

Ini cuma berlaku sekali sahaja seumur hidup. Aku ulang, sekali sahaja seumur hidup. Berkahwin boleh jadi dua kali, convocation amik skroll boleh jadi dua tiga kali, terima anugerah darjah kebesaran sebab jadi AJK masjid mungkin sekali ka pastu orang persoal... pastu kena lobi untuk dapat lagi pulak so orang tak pertikai, mungkin...

Point aku adalah, aku tak nampak masalahnya kalau si chambering student yang nak long call itu menjemput satu keluarga atau satu kampung sekali pun hadir ke long call dia. 

Bukan asalnya begitu? Buat makan untuk lunch nasi macam2 kaler dengan dua tiga jenis lauk pun bukan asalnya begitu. Bagi souvenir pun bukan asalnya begitu. Kena tapau khas pun bukan asalnya begitu. 

Mesti ramai yang berbangga dengan si chambering student tersebut - ibu bapa, adik abang kakak, mak pak saudara, sepupu, kawan2... mesti semuanya mahu hadir untuk meraikan dan apatah lagi tak pernah tengok convocation seorang peguam. It was a proud moment. Bayangkan belajar susah payah selama 5 tahun, pastu kena latu pulak 9 bulan.... Apalah guna budak chambering buat speech panjang-panjang, penuh perasaan dan angkat bakul sendiri kalau takda sapa yang tahu dan kenal nak dengar semuanya itu? 

Pastu aku teringat cerita Mdm Nik Haizam masa kelas PP dulu, part paling aku ingat adalah bila Mdm cakap poket yang kecik kat jubah hitam lawyer tu dulu-dulu, adalah poket untuk senior-senior lawyer masukkan duit dalam erti meraikan dan menyokong karier si Jedi baru tadi. Kenapa yang asalnya begitu dulu tak buat dah sekarang? Kenapa tak? oi

Ni, kalau aku cerita pasal long call aku ni kang panjang lagi entri ni.... nantilah aku entrikan dengan penuh perasaan. 

Sebagai kesimpulannya, aku sokong kalau ramai2 datang Mahkamah untuk long call dan meraikan si chambering tadi, aku rasa itu satu kebanggaan, betapa si chambering tu akan lebih menghargai dan mengetahui betapa dia disayangi dan betapa dia perlu bertekad untuk menjadi peguam yang baik dan berjaya. *terharu sendiri* 

No comments:

Post a Comment