Pages

Thursday, June 13, 2013

Duta Alor Setar Cari Makan: Takoboy

Rabu semalam aku decided untuk puasa Syaaban (bukan puasa ganti okay!) dan feeling-feeling tu nak try buka puasa dengan japanese food. Oh, mantopp sangat buka posa gitu~! Jadinya, aku pun pergi lah Tesco Mergong untuk cari sushi empat lima ketul dan Nestle Bliss. Aku nak Yakult sebenarnya, baru King sushinya, tapi botol Yakult kecik sangat, tak sesuai buat peneman di kala berbuka puasa. Aku perlu amik masa nak isikan dalam satu bekas then nak campur dengan Sunquick, tak rajin, tak rajin.

Pastu, aku teringat Pa'an cakap pasal satu stall Takoboy dekat dengan trafik light Kolej Insaniah kat Lebuhraya Sultanah Bahiyah, stall dia kecik ja, betul-betul tepi jalan,  kalo nak landmark depan 7 Eleven area tu. Depa ni jual takoyaki, benda bulat-bulat yang dibuat dari tepung, dalam tu letak inti seafood, shredded cabbage dan carrot. Yang paling membuatkan extra sedap adalah kombinasi sos, mayonis dan bonito flakes tu. Mana nak cari bonito flakes tuu...

Tahu tak, dulu aku tak tahu pun 7 Eleven ni menatang apa, sampai la kat matrik, Maiza Latfi explain.

Aku beli dua set - satu set perisa sotong dan satu lagi perasa baru kata adik tu, fakura. Entahlah betul ke tidak, tapi itulah yang dia tulis kat atas styrofoam tu. Masa dia cakap tu, aku bukannya dengar sangat. Nak tanya banyak kali, adik tu cam gabra ja.

Yang tukang buat pun sopan bebenor, cuma aku sarankan lah, adik yang tukang buat tu cari kotak, berdiri atas kotak tu, awak tu sepatutnya selesa memasak dan dapur takoyaki tak sepatutnya sama tinggi dengan dada awak, kalo awak teruskan begitu, tangan awak boleh lenguh, dik non oi! Tetiba bagi nasihat kesihatan perniagaan pulops...

It's just nice la. Aku tak boleh la nak compare dengan takoyaki dekat Jusco Wangsa Maju tu, sebab itu cinta pertama takoyaki aku. Harga satu set RM4.00 - RM4.50. Yo, orang Alor Setar, cuba-cuba la rasa.

(gambar ada dalam kamera, nantilah aku upload)

1 comment:

  1. sedap dah try tako nii... tapi sos kasi pekat sikit tepong nya gebu dan lembut .. aWWW NAK try lagi di mana kah kamu takoboy

    ReplyDelete