Pages

Sunday, October 19, 2014

Destinasi Bajet Versi Sumandak - Sabah

Dengan bajet yang sedikit, anda boleh berjalan-jalan. *kamera one frame muka* anda bersama saya lagi (Qi) Wi dalam Destinasi Bajet versi Sumundak. Dengan bajet RM300 anda dapat tempat penginapan, makan dan bershopping.

Kali ini, kita ke...*pause dan long shot* Kota Kinabalu dan Kundasang, Sabah~~!

*lagu intro rancangan*

Bajet saya akan bermula apabila saya sampai ke Kota Kinabalu. Perbelanjaan yang dikeluarkan untuk beli jeans, t-shirt, biskut Oat Krunch, Snikers, supper kat KFC KLIA2, lunch kat Dapur Nusantara, dan dinner di Bobby's Deli takkan dikira. Kalo dikira setakat jadi tangisan berdarah.

HARI PERTAMA

Penerbangan dari KL ke KK mengambil masa 2 1/2 jam dan saya sampai di Terminal 2, KKIA pada 10 pagi.

Sebaik sahaja sampai, saya telah disambut dengan roommate saya, Lei, the Epic Sabahan yang telah saya paksa rela dengan semahunya kerna daku merinduinya muah muah dan kami kemudian mencari brunch di Kedai Kek Lapis, Sarawak yang terletak di Cyber City Apartment. Saya pesan Sup Ikan & Mee Konlo dan Lei memilih Laksa Sarawak.

Benar sangat bak kata Lei, bila kita dah biasa dengan makanan Siam yang penuh dengan variasi rasa, kita akan rasa makanan di sini agak bland. Yet, it is still nice.

Kami singgah sebentar di apartment kakak Lei yang berjiran dengan pilot nan hensem untuk saya menyegarkan diri sebelum menjauhkan langkah bersiar-siar ke Kota Kinabalu.

*korang kena baca dengan gaya Qi Destinasi Bajet tu, hengat!*

Kami menyambung perjalanan ke Pantai Tanjung Aru dan melihat pantai. Titik.

Haa, kalo dah kita melancong tu, biasa-biasakan diri melawat ke Muzium Negeri untuk mempelajari dan mengetahui tentang sejarah dan kepelbagaian budaya masyarakat setempat. Memang best la kalau berjalan ke sini, banyak peristiwa-peristiwa penting dalam sejarah pertembungan budaya antara Sulu dan Indonesia di sini yang menjadikan uniknya Sabah sebagaimana sekarang.

Aha, kat sini pun ada Kampung Warisan yang menempatkan rumah suku terbesar di Sabah. Meskipun tak terjaga dan ada rumahnya yang roboh, ambillah yang jernih dan lihatlah kekreatifan masyarakat etnik di sini yang menggemari corak berwarna-warni pada barangan harian mereka.

Kami meneruskan jelajah kami ke Signal Hill Observatory untuk melihat keindahan Kota Kinabalu dari tempat tinggi sikit. Bukit peninjau ini amat popular sebagai tempat lepak-lepak. Kita boleh lihat kepesatan pembangunan Kota Kinabalu dan keseronokan tambakan tanah meluaskan kota.

Kami melalui Pantai Tanjung Lipat Likas untuk ke Muzium Marin, di UMS tetapi muzium tersebut tutup pada hari Rabu dan kami menghabiskan masa dengan mengagumi keindahan pantai *wohop*. Dalam perjalanan, kami melalui Masjid Terapung.

Ha... sempat juga kami ke Menara Tun Mustapha dibina pada 1977 yang juga dikenali sebagai Yayasan Sabah. Cantik pemandangan di sini, sambil Lei menerangkan hala tuju politik, ekonomi dan sosial Sabah dan juga bangunan pejabat baharu CM Sabah yang ada helipad. Kagum, kan?

Jalan punya jalan, perut pun dah lapar. Ha, apa lagi, kita pun kena la cari makan nak mengisi perut. *tenung penonton sambil pegang perut* Kami ke Jesselton Point, tempat di mana kebanyakan pelancong membuat trip ke Pulau Manukan dan Pulau Gaya. Jesselton Point juga mempunyai beberapa restoran yang anda boleh pilih. Perut minta nasi, kami singgah di Restoran Nasi Padang untuk makan malam.

*shot kat depan makanan berlatarbelakangkan matahari terbenam* Kami order Set Nasi dan Ikan Terbang, tambah sedikit Sambal Cili Hijau dan Rendang Daging.

Malam pun menjelang dan kami belum penat menjelajah KK. Kami ke Pasar Filipina untuk tengok-tengok barangan jualan. Barangan di sini sangat pelbagai dan bolehlah dibeli untuk dijadikan souvenir. Makanan pun ada. Amplang, Kuih Cincin, Kopi Tenom, Belacan Papar... Kat belakang ada Pasar Malam yang menyajikan makanan segar dari laut.

Kami pun dah penat. Kami mengakhiri malam pertama di Hotel Switz Paradise, Kompleks Asia City, Walaupun bilik airnya pelik, tapi ada free wifi dan parking selamat yang mahal.

HARI KEDUA

Hari kedua kami berpagi-pagi sudah memulakan perjalanan ke Kundasang yang mengambil masa hampir 3 jam. Anda boleh sewa kereta dan dari Kompleks Asia City, anda boleh ambil route Inanam - Tuaran - Tamparuli - Kundasang.

*nyanyi Jambatan Tamparuli gedik-gedik macam Marsha Milan Londoh sikit*

Laluannya berbukit, hampir sama dengan laluan Grik. Kabus tebal menemani kami ke altitud lebih tinggi. Puncak Gunung Kinabalu seronok bermain di sebalik kabus-kabus dan klik klik ambil gambar dan simpan dalam hati.

Kami berhenti di Pekan Nabalu dan membeli sebarang dua souvenirs untuk kawan-kawan. Ha, kat sini, kena lah pandai tawar menawar. Banyak kedai yang menawarkan barangan asli yang hanya dapat kat sini. Ha... *Qi suka sebut haaa*

Mula tu, heran jugak kenapa ramai hangul saram (orang korea) di Sabah ni. Siap boleh berbual mesra dalam toilet, komplen kenapa toilet duduk takde, saya di stall hujung cuma boleh cakap "issoyo, eommonim". Tahukah anda, hobi kebangsaan orang Korea adalah berhiking? Sabah, Gunung Kinabalu in particular, memiliki some of the best hiking trails. rupanya....

Kami klik klik ambil gambar dan simpan dalam hati.

Kami teruskan perjalanan ke Kinabalu National Park dan berhiking setakat ke Taman Botani. Mengah.

Seterusnya, kami ke Poring Hot Spring, Ranau. Untuk masuk ke sini, gunakan saja tiket anda di Kinabalu Park tadi. Sengaja kami ke sana dulu, supaya boleh rendam-rendam kaki. Haa.. maklumlah, dah penat berjalan. Lagipun, kalau boleh berlarian macam Von Trapp's family menyanyi-menyanyi The Sound of Music kat ladang lembu pagi-pagi pun best juga.

Sekiranya anda nak enjoy Ladang Teh Sabah, anda boleh pilih untuk pergi ke Poring Hot Spring pada pagi keesokannya melalui Pekan Ranau kemudian ke Poring dan ladang teh dan boleh terus turun ke KK. Dekat ladang teh tu, Lei bitau ada Sungai Moroli yang korang boleh bermesra-mesra dengan ikan-ikan tagal. Ikan-ikan tu nanti gigit-gigit manja kaki korang gittuu.

Kami kembali ke Dataran Kubis, Pekan Kundasang dan melihat-lihat hasil pertanian masyarakat di sini. Wahhhh, banyakkknya sayuran segar yang boleh dibeli. *exclamation mark with excited face macam Qi*

Perut pun dah minta diisi, kami makan di salah sebuah restoran di situ.

Kebetulan, Pekan Kundasang sedang sibuk membuat persiapan untuk Pesta Kubis. Kami lihat ada banyak khemah dan pondok-pondok dibina untuk pesta tersebut. *pandang kamera muka sedih* tapi, sayanglah besok kita dah nak balik kan.

Kemudian, kami check-in di Kiram's Village dan dapat satu kabin yang siap ada nama sayuran! Kami dapat Tomato Cabin. Bilik air dia? Ada dua! Okey kalo ada ventilation. Bilik tidur boleh la. Kalau anda nak tahu, kat kabin sini boleh masak. Ada dapur, ada meja makan. Siap ada berandah nak lepak-lepak pandang masa hadapan lagi tu.. Best kan? *angkat ibu jari tunjuk best*

*cakap dengan nada perlahan* Malam di Kundasang ni agak sunyi. Maklumlah nak ke satu tempat dari satu tempat jauh, tempat penginapan kita pun jauh kat atas bukit. So, tengok2 tv dan makan2 je la.

HARI KETIGA

Pagi-pagi macam dalam peti sejuk. Haa, begitulah sejuknya pagi kami di Kiram's Village. Kami pun bersiap-siap untuk mengejar matahari. Maklumlah, susah nak tengok matahari pagi di celah-celah bukit. Tentu cantik.

Kami ke Kinabalu Pine Resort dan berpiknik breakfast di situ. Pemandangannya memang terbaik. Sangat cantik. *pandang kamera* kalau ada bajet lebih, boleh lah nak tidur sini, tapi kita pun buat bajet sikit je, jadi cari yang bajet-bajet je la, kan.

Di KPR, kami berada selama 30 minit sambil berborak-borak. Dengan latte dan sandwich dan keindahan, kesegaran pagi... wahhh.... *kamera tunjuk bukit bukau*

Sekarang kita di...... *longggg pause* NEW ZEALANDDDD!!! Hahaahahaha. Kita di Desa Cattle Dairy Farm untuk melihat lembu2 tenusu. Suasana kat sini macam kat New Zealand katanya. Cantik sangat rumput-rumput hijau di sini. Macam taknak balik pun ada.

Minum-minum susu dulu, makan waffle dulu. Lepas ni kita akan terus balik ke KK.

Di KK, kami singgah makan di Restoran Sempelang dan kemudian check in di Hii-5 Hotel. Hotel ni baru dan terletak di kawasan Kompleks Asia City jugak. Kalau anda pilih hotel di area sini, anda boleh pergi ke Pasar Malam Kg Air, Pasar Malam Sinsuran dan juga Pasar Filipina dengan berjalan kaki sahaja.

Itu pun sekiranya anda larat la. Kalau macam saya yang slipdisc dan asyik mengiring dalam kereta dan tak boleh berjalan banyak ni, mintak maaf lah. Tak jauh la perginya.

Nak shopping-shopping mutiara? Adapilihan2 menarik di Jamilah Jewelleries dan di Pasar Filipina.

Untuk makan malam, kami pilih nak try seafood di Pasar Filipina katanya di sini murah-murah. Banyak juga pilihannya. Anda kena pandai tawar menawar dan yang paling penting, tanya dulu harga. Jangan sampai kena cuci pinggan di situ. *buat lawak hambar tapi act comel*

Kami juga ke Pasar Malam Sinsuran untuk melihat-lihat t-shirt. Bolehlah angkat satu kan. Bajet pun ada lagi.

HARI KEEMPAT

Hari terakhir kami, kami makan pagi dengan mencuba Mee Soto, boleh lah, harga pun ok. Kami kemudian ke Perkampungan Tanjung Aru dan melihat rumah-rumah yang dibina di atas air dan kemudian mengucapkan selamat tinggal kepada KK di Pantai Tanjung Aru sebelum fly balik ke KL.

JUMLAH KESELURUHAN  = RM 673.45

TIKET FLIGHT AOR-KL-KK-KL-AOR = RM122.00
HOTEL (SWITZ, KIRAM, HI5) = RM107.00
SEWA MINYAK & KERETA = RM141.75
MISC = RM10.00

HARI PERTAMA = RM 73.10

Air Mineral & Brunch = RM18.10
Muzium Sabah & Kg Warisan = RM 2.00 (telah difreekan)
Dinner = RM 44.60 (orang belanje  jyeahh)