Pages

Wednesday, February 9, 2011

20 Wardrobe Wajib Ada Seorang Perempuan

Aku ada terbaca dalam satu blog selepas melompat-lompat dari satu blog ke blog lain dan si blogawan tu bciter tentang 20 pakaian wajib ada bagi seorang lelaki. Tapi terlupa pulak kat mana entri tu. Tape, nanti aku linkkan. Bila aku melompat lagi. Dia taktau camna nak senaraikan untuk perempuan, for obvious reason, beliau adalah lelaki.

So, sebagai perempuan tulen dan berMyKadkan perempuan serta berbinti, aku rasa aku bisa menyenaraikan 20 wardrobe wajib ada pada seorang perempuan.

1. Pakaian Dalam
Kuantiti: 4 bra, 8 spender

Bra dan spender aku letakkan paling utama kerana, tanpanya korang akan rasa cam berbogel. sumpah aku tak tipu. Memang la berangin dan selesa masa tidur, tapi, harian? Kalo nak-nak korang kena berlari2an? Tak ke gila? Tak payah la mahal2, kat Giant tu ada je spender yang RM8.99 untuk 4 helai dan kat Tesco ada Bra for Less yang boleh dapat RM39 untuk 3 (cantek weh!)

2. Cardigan Kaler Hitam
Kuantiti: 1
Korang akan selamat sekiranya adalah sekonyong-konyong cardigan. Nampak lah up to date sket. Dan nampak la korang kurus sket. Selain itu, cardigan membantu korang mengurangkan pemerhatian orang kepada t-shirt korang yang selalu korang rotate tu.

3. Jeans biru atau biru gelap
Kuantiti: 1

Jeans ni adalah seluar wajib untuk semua orang. Orang muka masjid pun ada jeans, mustahil takde. Jeans dapat menonjolkan sifat ke-kewl-an korang di khalayak ramai. Sesuai digayakan casual dengan pilihan2 baju yang pelbagai.

4. T-shirt pelbagai warna
Kuantiti: 3 - 5

T-shirt yang anda perlukan cuma 5 yang semuanya berbeza warna. Hanya 5, tidak kiralah sekiranya mahu digayakan dengan cardigan atau t-shirt sahaja. Lengan pendek atau panjang terserah anda. Anda yang menentukan. Bercorak atau tidak juga terpulang anda. Tapi, pastikan corak tersebut tidak jijik dipandang orang.

5. Baju Kurung
Kuantiti: 3

Perempuan Malaya amat cantik bila berbaju kebangsaan. Cara mudah untuk merotatekan baju kurung anda adalah - buat 2 baju kurung, satu yang bercorak, satu lagi kosong. Jadi, ada hari anda pakai penuh sut, ada hari anda boleh alternate. Cth: Isnin: Baju corak, Selasa: Baju kosong, Rabu: Baju Corak, Kain Kosong, Khamis: Baju Kosong, Kain Corak. Tak ke dah save 4 hari?

6. Jubah Hitam

Kuantiti: 1

Ko nak pegi mana-mana ko boleh sarungkan saja. Sekalipun tatkala anda belum mandi. Mudah dan menawan.

7. Slack Hitam
Kuantiti: 1

Satu slack hitam sudah mencukupi untuk gaya formal

8. Satu Blouse Putih dan Pilih satu lagi warna, aku nak dark purple

Kuantiti: 2

Juga untuk gaya formal, digayakan bersama slack hitam tadi.

9. Kain Batik

Kuantiti: 1

Kain batik adalah crucial dalam kehidupan seorang perempuan. Apatah lagi bila dia terasa panas dan ingin berkemban ke seluruh rumah sambil mencari sikat rambut yang dipinjam oleh pembantu rumahnya. Juga berguna bila dia datang period, nak hampar atas tilam, taknak bagi bocor.

10. Tracksuit
Kuantiti: 1

Seluar sukan untuk anda bergerak bebas dalam rumah atau bila pergi ke Giant untuk membeli barang dapur.

11. Kasut bertutup hitam
Kuantiti: 1

Untuk gayaan formal. Bersesuaian dengan slack hitam dan mana-mana dari 2 blouse yang disebut diatas.

12. Sandal
Kuantiti: 1

Apabila anda mahu menonton wayang atau pergi bershoppingan, adalah mustahil anda untuk memakai kasut bertutup hitam diatas. Pilih yang kasual. Kaler coklat, biru, merah atau wane-wani

13. Selipar
Kuantiti: 1
Selipar ini adalah bagi membantu anda yang memandu atau pergi membeli groceries di Giant.

14. Tali Pinggang

Kuantiti: 1 untuk berkepala besar, 1 untuk berkepala kecil

Fungsi tali pinggang? Bukan untuk dilibas diponggong budak atau binatang peliharaan ya. Ingat tuh! Fungsinya adalah untuk mengikat perut dan seluar supaya tidak tercorot ke bawah dan sebagainya. Yang berkepala kecil itu, anda boleh gayakan diluar baju kemeja boifren.

15. Baju kemeja boifren kaler putih
Kuantiti: 1

Baju kemeja boifren ini amat sesuai untuk function separa casual. anda boleh sesuaikan dengan jeans atau slack hitam. Diaksesorikan dengan tali pinggang berkepala kecil tadi. Kenapa saya tidak senaraikan legging? Kerana saya tidak layak memakai legging. END of discussion

17. Stokin dan Stoking

Kuantiti: 1 stokin 1 stoking

Stokin ini adalah untuk mengelakkan anda melecet bila memakai kasut sukan. Anda boleh mendapatkannya gi Giant dengan harga RM0.99 manakala stoking pula adalah apabila anda memakai kasut bertutup hitam tadi.

18. Kasut Sukan
Kuantiti: 1

Walaupun anda jarang-jarang bersukan, adalah wajib anda mempunyai satu kasut sukan. Tidaklah anda dilihat sebagai "whattafak" apabila diajak beriadah hanya bila anda kata "ala, i takde kasut sukan". Segomuk-gomuk aku ni pun ada satu.

19. Handbag atau Tas Tangan untuk simpan semua Khazanah
Kuantiti: 1

Pilihlah warna yang boleh disesuaikan dengan mana2 baju dan pilihlah yang sederhana besarnya. Sesuaikan dengan ketinggian anda. Selalunya, pilih warna selamat seperti hitam, kelabu, coklat atau merah.

20. Tudung Bawal
Kuantiti: 2

Satu kaler hitam, satu kaler cerah macam cream ke, putih ke..
Sebenarnya, banyak lagi yang tersenarai, tapi apa yang aku tulis di atas adalah benda-benda wajib ada la, supaya anda tidak kekok di mana-mana majlis. So, apa kata anda?

No comments:

Post a Comment