Pages

Thursday, February 10, 2011

Bukan aku sengaja Anti Orang Pendang

"Atuk Ayob dengan Tok Timah aku pemastautin tetap kot kat Pendang tu! Anak-anak dia semua tumbesaran kat situ weh"

"Abeh, awat hang anti orang Pendang?"

Berat soalan kawan aku ni. Nak cerita panjang, tak cerita dia kata aku berlagak. Cuma tahu tulis dalam blog je. Memang la senang tulis dalam blog, boleh edit, kata aku. Cer ko ceghite secara live, brapa banyak kesesatan ko bleh bawak dalam perbualan tu?

Bagi mereka yang buta Geografi atau tak pernah sampai ke Kedah, Pendang adalah satu daerah dalam Negeri Jelapang Padi yang mana rakyat Pendang sendiri menyebut "mandi" sebagai "manni". Ye kawan2, ramai rakyat Pendang sengau. Pendang ni glamer pada suatu waktu Presiden PAS yang dulu, lepas tu, terus malap. Walaupun buku teks sekolah menyatakan Pendang terkenal dengan sawah padi, tapi, sebenarnya ia lebih terkenal dengan pokok getah.

Korang ni, buku Sejarah kite pun dialtered, tambahlah buku Geografi yang tak penting, yang takat sampai Tingkatan 3 tu je.

Orang Pendang terbahagi kepada dua - Satu golongan adalah mereka yang tinggal kat pekan, perhubungan sosio sederhana baik, harta tak seberapa dan berilmu duniawi. Mereka tergolong penjawat awam dan businessmen.

Satu golongan lagi adalah mereka yang tinggal di kampung, pakai baju tampal tapi harta berlambak, perhubungan sosio sesama orang kampung yang kebanyakan sedara mara sendiri, berilmu ukhrawi dan suka menziarah.

Golongan kedua inilah yang buat aku sakit kepala. Selalunya.

Masa aku kecik-kecik dulu, aku akan bercuti panjang sekolah di Pendang, transit sementara sebelum ke Lenggong, Perak kat rumah Pak Njang aku. Cousins aku, Kak Cik dan Pait dan juga adik aku sorang yang selalu ngekor akan diarak ke mana-mana sahaja oleh Pak Njang dan Mak Njang untuk bersuka ria pada waktu itu. Mungkin juga Mak aku yang arahkan sedemikian. Hanya teori.

Jap, aku dah menerabas cerita...

Penat tau sebenarnya nak cerita pasaipa aku anti orang Pendang. Asal buat perangai pelik ja, "orang Pendang la tu.." asal aku nampak sorang korek hidung sambil bawak kereta kat sebelah aku pun "orang Pendang la tu"

Korang cuba bayangkan, kenduri pukul 12tgh, korang datang makan. Lepas tu, korang masuk dapur dengan talam yang besar mintak tapau kata; "Anak sat lagi nak balik dari Kolumpo. Nak amik SIKIT bagi kat dia".

What the fuukk? Dia tak boleh datang makan kat kenduri ka? Penat kot, Mak aku defend.

Lepas tu, korang longgokkan sebanyak2nya nasi minyak, 2 ekor ayam masak merah, acar timun, dalca dalam talam tu, bila orang tanya; "Anak balik dengan orang rumah ka? Banyak amik tuh"

Korang dengan bangganya menjawab; "Eh, dak aih. Dia tak kawen lagi"

Bukan sorang, bukan dua orang.. LIMA rakyat Pendang pakai lame excuse macam tu. Anak korang cuma tahu pegi Kolumpo ja ka?

Okay, aku tak boleh nak sambung. Aku nak pergi beristighfar banyak-banyak sat.


No comments:

Post a Comment