Pages

Sunday, May 8, 2011

Siri Kembara Alor Setar (A Hippie's Project)

Tahukah anda Alor Setar menjadi sebuah bandaraya pada tahun 2003?

Tahukah anda tiada lagi flyover menyeberangi sedari kolej Sultan Hamid hingga masuk ke Pekan Alor Stetar?

Tahukah anda juga Pekan Rabu kini mempunyai escalator merentasi jalan kerna kempen menggunakan jejantas instead jadi anak2 ayam berlari-larian ke seberang sana untuk pergi ke Butik Saerah?

Tahukah juga bahawa sebagai seorang yang gagal geografi Alor Star dan setelah menjadi hippie, adalah menjadi sebuah projek bagi gua untuk mengenali tanah tumpah darah terchenta ini?

(Fine, gua bengkek kat orang mempersoalkan kehebatan tai-kah-ceh gua kat area Pekan Rabu)

Okay, SEBAB MUSABABNYA gua banyak masa lapang dan sebab gua ingat nak songlap sehari SLR adik gua. Agak-agak, dia nak bagi pinjam dak? krik krik krik

[Angguk cepat! angguk! angguk aku kata]

Jadi, apa kata kita lakukan Siri Kembara Alor Setar!!! Berikut adalah list kembara untuk sehari. List ni nanti aku tulis dengan magic-pen berwarna warni atas kertas dan cross satu persatu. Macam aku buat kat Melaka dengan Halia dulu.

  1. Muzium Negeri
  2. Balai Besar
  3. Balai Nobat
  4. Balai Seni
  5. Masjid Negeri
  6. Muzium Padi
  7. Pusat Sains Negara, Cawangan Utara
  8. Pekan Rabu
  9. Galeri Seni Lukis
  10. Muzium Diraja(beza eh dengan Muzium Negeri? eh?)
  11. Terusan Wan Mat Saman
  12. Masjid Zahir
  13. Menara Alor Star
  14. Tempat kelahiran Tun Dr Mahathir Mohamad
  15. Rumah Memorial Tunku Abd Rahman
Sapa nak ikut gua aka tukang bawak kereta, tukang dengar cerita, tukang teman beli roti dan air mineral dan makan dalam kereta dan tukang posing dalam gambar?
Gua buruk, tak sanggup nak cam-whore anymore. *sigh*
ANGKAT TANGAN~

No comments:

Post a Comment