Pages

Tuesday, August 16, 2011

Golongan2 Pada Acara Duit Raya

~sampul raya gua ada, duit raya gua takda~

Adalah menjadi uruf rakyat Malaysia amnya, pada musim perayaan memberi duit raya. Gua tak tahu datang mana uruf ni masuk ke ruang lingkup orang Melayu, gua cuma tahu time Chinese New Year je ada angpow. Time Deepavali ada tak hah diorang bagi duit raya?

Anyway....

Bercerita mengenai duit raya ini, korang perlulah melihat kepada syarat-syarat khas sebagai pemberi dan juga penerima. Tak cukup syarat, korang tak layak. Penerima lazimnya taraf 'anak' - anak sendiri, anak tiri, anak sedara, anak sedara gefren, anak sedara dua pupu dan sewaktu dengannya.

Dan rasmi penerima-penerima duit raya adalah mereka-mereka ini;
1) Minor di bawah 18 tahun
2) Pemuda/pemudi pelajar universiti atau kolej
3) Mereka yang belum berkahwin
4) Mereka yang belum bekerja.
(Dua golongan terakhir tersebut, subject to change. Ikut emosi pemberi, sama ada korang ada butthurt atau pokefun diorang tak)

Syarat tambahan pula, korang mestilah mengingatkan pemberi-pemberi duit raya ini bahawa mereka belum memberi duit raya kepada korang dan bila korang buka sampul raya tersebut, korang mestilah mengucapkan ayat seperti ini "Ala, RM------ je ke?" (letakkan nombor di sini)

Kita lihat pula kepada golongan pemberi duit raya pula. Mereka terdiri daripada;
1) Ibu bapa
2) Bapa/Ibu Sedara
3) Mereka yang dah Kawin
4) Si kaya yang hartawan, dermawan dan segalawan
5) Mereka yang dah kerja DAN kerja dengan gaji masyuk

Dan, dengan merujuk kepada fakta dan syarat di atas tersebut, gua nak umumkan, gua tergolong dalam penerima duit raya bagi tahun ini. Sebabnya gua tak memenuhi syarat pemberi. Sekian.

No comments:

Post a Comment