Pages

Sunday, December 18, 2011

Eksperimen, Ekshibit dan Masakan

Berbekalkan pisau rongak di tangan, gua bergerak ke rimba itu. Rimba itu menjanjikan pelbagai ekshibit bagi keperluan eksperimen gua.

Gua selak rimba berhampiran, menampakkan batang-batangnya yang sedang membesar. Gua angguk. Gua mahu ini. Gua duduk mencangkung. Membetulkan posisi sebelum memegang erat batangnya. Gua tarik, gua halakan pisau. Gua amik dalam 4-5 batang. Ini ekshibit A.

Setelah berpuas hati, gua lalu bangun, bergerak ke ekshibit seterusnya. Sesampai ke destinasi, gua letak ekshibit A ke sisi. Gua cangkung lagi. Batangnya memerah. Gua pegang erat, gua korek dasarnya. Gua cengkam erat lalu menariknya sepenuh jiwa. Gagal.

Peluh di dahi gua sapu. "Berat ni kalau camni" getus gua. Sendiri.

Gua lurut batangnya perlahan-lahan. Gua memikir strategi baru. Gua korek lagi dasarnya. Gua genggam lagi batangnya dan menarik sekudrat mungkin. Sensasi hebat gua rasakan.

"Ahhh....." gua jerit, kuat.

"Mak, bak 5 ringgit. Pi beli lengkuas kat kedai je la." Ekshibit A, serai gua serah kat mak. "Kensel je la asam pedas hari ni"

Mangkuk hayun mana yang cipta masakan pakai serai, lengkuas, kunyit ni? Stupid mofo!

No comments:

Post a Comment