Pages

Tuesday, December 27, 2011

Surat Terbuka kepada Johan Ashaari

12, Lorong Kenangan
05300 Alor Setar, Kedah

Dear Johan Ashaari,

Apa kah khabar ko di sana? Gua sihat-sihat saja. Gua baru saja balik dari court. Ada kes sikit. Ramai tadi dekat court, gua kena parking tepi jalan. Sekarang gua dah dekat ofis, tapi belum start pape lagi. Bak kata Kak M, gua sedang malas tahap gaban yang mana gaban tersebut pun tidak malas sebegini sekali.

Sudah lah pasal gua, banyak lagi gua boleh cerita pasal gua kat blog ni, tapi gua nak cerita tentang ko, bro. Bro, masa sabtu hari tu gua tengok ko kat TV3 dalam Cekeradrama yang ko jatuh cinta kat makcik dagu botox rambut afro tersebut. Gua terus terang tak expect ko nak banyak kali nyanyi lagu hindustan oldies macam tu. Gua juga tak expect si Qie nak berlakon jadi antagonis ko. Sungguh masa ibu dan nenek gua kerugian dek kerna cerita komedi-kambing tersebut. Cerita hampeh begitu gua rasa amat sia-sia dan tak bermakna. Kelakar pun tidak.

Johan Ashaari,

Gua bukan dengki, tapi gua tahu ko pun tahu bahawa mereka-mereka banyaknya mahu perah apa yang ada pada ko sekarang. Populariti ko. Ya, itu. Golongan freemason memang suka menggunakan populariti dan duit untuk tujuan penyebaran fahaman mereka.

Mereka akan perah ko habis-habisan, mereka akan gunakan ko, jadikan ko hero dalam cerita mereka - tidak kiralah cerita sampah, cerita yang mereka kata komedi tapi cam haram atau hero romantik cerita recycle, gosipkan ko di tahap tertinggi dengan pelbagai cerita merapuzuber dan jadikan Jue Aziz gifren ko sebelum tinggalkan ko berhati patah.

Johan Ashaari,

Mak gua suka tengok muka ko. Mak gua kata ko pernah jadi tahfiz sekejap dan belajar di kolej Islam. Gua pun taktau mak gua tengok profil ko kat mana.

Motif surat terbuka ini sebenarnya adalah peringatan khidmat masyarakat yang ingin sekali gua nyatakan pada ko. Tolong jangan jadi Rosyam Noor kedua.

Bila suka ditimang-timang, bila sudah tidak suka ditendang-tendang.

Point gua sebenarnya begini, ko takde la hensem mana, tapi ko ada muka yang tarik orang ke ko. Ye, muka kampung ko yang power itu. Macam la Rosyam Noor. Sekonyong-konyong pelakon pembantu dalam filem Faizal Hussein dulu kemudian jadi hero drama, hero filem.

Semua orang sedut apa yang ada pada Rosyam Noor waktu tu. Semua nak Rosyam. Semua makcik-makcik mahu dadanya diotograph oleh Rosyam.

Ko tengok apa Rosyam Noor buat sekarang since takde sapa nak kat dia lagi? Dia terpaksa terbit sendiri drama untuk dia jadi hero semula. Sebab kalau dia berlakon dalam cerita lain, mungkin dia dah jadi pakcik2, bapak2, atau if sinetron Indon, dia dah jadi kakek.

Kemudian dia terpaksa cari pulak barisan pelakon-pelakon baru melalui rancangan realiti kerana kalau dia amik pelakon glamer yang lain, dia akan tenggelam. Heroin je dia amik yang glamer. Ye la, barulah setaraf dengan beliau.

Ko besok jangan begitu, okay?

Sekian. Harap ko faham concern gua.

Yang benar,
Azwa Rahman

No comments:

Post a Comment