Pages

Thursday, December 15, 2011

Bapak Gua dan Arnab

Petang semalam, bapak, mak dan gua pegi beli barang dapur kat Pasar Awam Simpang Kuala. Bapak gua YB kawasan gamaknya, ramai yang datang bersalam dengan beliau.

Sampai dekat satu pakcik Cina Muslim yang jual ikan, yang isteri dia garang nak mampus tu, gua nampak ada sangkar siap ada dua ekor arnab putih yang comel. Gua tak tau sapa pun. Tapi, serokes gua, gua pun teringin nak bela arnab juga.

"Bapak, angah nak bela arnab"
"Bapak, nak arnab"
"Bapak, arnab" tiga kali gua mintak kat bapak.

"Nanti kita pegi kat Gurun kalau nak arnab. Kawan bapak ada banyak arnab kat sana."

Gua kerut dahi. Bapak nak bagi gua bela arnab?!!! Seriyus~?! Hati gua berbunga.

"Bapak ingat daging dia takde la mahal mana. Ladang ternak dia besar, ngah!" Hampir menitis air mata gua. Gua tak cakap gua nak makan...

Bapak bergerak ke kedai kakak jual buah. Trend sekarang makan buah delima kot. Bapak tepuk-tepuk bahu gua.

"Sorilah, bapak tak reti urat mareh arnab kat mana. Arnab bukan ada tengkuk"

Baik juga kalau gua sawan babi kat situ.

No comments:

Post a Comment