Pages

Sunday, December 4, 2011

Kempen Belia Cool Benci Adaptasi Novel Cinta Melayu

Gua tak teringin pun nak tengok Ombak Rindu kat wayang. (Gua tak kata gua takkan tengok langsung) Gua rasa tak penting tengok adaptasi dari novel cinta zaman 90-an. Gua ulang, adaptasi cerita cheesy wedges macam tu sia-sia.

Tengok sajalah Lagenda Budak Setan - kat universiti level, korang ada ke main2 prank cam budak sekolah rendah gitu, hah? Ada ke orang pergi masuk hutan tak bawak handphone at least, hah? Kan orang kuning DiGi ikut ke mana saja? Kan Borneo wilayah Celcom?

Yes, gua is too quick to judge. Malangnya, yang tu la sedap di mata orang melayu. Cerita cinta tangkap leleh, rempit2, seks, dan hantu.

Kat Malaysia ni, takde ke novel bagus yang korang nak highlightkan? Asyik-asyik novel cinta yang tak masuk akal. Cerita pasal heroin kena tipu, kena jual, kena rogol lepas tu ada la hero yang macho, hensem dan kaya nak mampus datang selamatkan dan terima segalanya pasal heroin tu.

Movie Ayat-Ayat Cinta pun gua migrain. Macam hensem sangat si Fahri tu. Bersungguh Kak Narz yang dah baca novel tu explain kat gua, dalam novel Habiburrahman El-Shirazy tu, banyak lagi cerita penting. Saja gua bagi dia panas (kekadang...)

"Akak, cerita dia still corenya cinta kan?"

Ada pulak satu tahun tu, asyik cerita heroin kena paksa kahwin dengan hero, dan last-last jatuh cinta kat hero tu even hero tu ada perempuan lain, and/or asyik buat heroin punching bag. Wattehel la. Wattehel kepada gua sebenarnya jugak, sebab gua baca. Gua pinjam dari makcik sepupu gua.

Takde kat Malaysia ni cerita macam Harry Porter, Lords of the Rings? Eh, 1511 (H) Kombat by Faisal Tehrani, korang tak pernah consider? Hah? Hah?

Gua takde hal korang layan novel, korang punya selera, korang punya duit. Gua cuma hal dengan adaptasi novel ke filem yang suck to the core of the earth. Gua nak kempen "Belia Cool Benci Adaptasi Novel Cinta Melayu". Sapa2 nak bagi sponsor, sila email ke gua.


Gua tak tahu ni novel betul atau tidak. Sekiranya best, sila enlighten gua.

No comments:

Post a Comment