Pages

Sunday, August 5, 2012

Gloomy Sunday

Pagi tadi aku terima berita sedih. Kolik ofis yang sama umur dengan aku meninggal dunia pukul 12 malam tadi. Sempat pegi mengunjung tadi. Benarlah, ajal tak mengira usia, siapa kita, di mana kita.... 

She traveled to work from Kodiang to Alor Setar everyday. It wld took her more than 45 min to reach the office. She was a a bit of a chatterbox and kadang-kadang aku cam rasa nak simpan kepala dalam drawer sebab aku tengah tension buat hujah. Dia kadang-kadang blur dan aku bukan sorang yang sabar. But, she is a nice person. Dia selalu offer Saga Aeroback biru dia if kitorang nak pegi jalan mana2 (sebab bosan dok kat ofis). Dia concern bila kita dalam masalah.

Aku tak rapat dengan dia. Tapi, aku paling ingat aku yang paling menjerit bila dia taknak pi scan kepala dia, bila dia taknak operate bila dia tahu dia ada tumor yang tekan antara otak dan mata dia. Aku mengamuk bila dia asyik bagitau di sakit kepala dan dia perlu tidur dan tidur...

Bila aku bersalam dengan mak dia pagi tadi, aku dapat rasa perasaan sorang ibu yang terpaksa kapankan anak perempuan kesayangannya dahulu sebelum dia. Matanya bergenang even dia cuba sedaya upaya untuk senyum dan sambut orang yang datang mengunjung. Plus, she had to tell semua yang datang the story macam mana anaknya menghembuskan nafas terakhir over and over again. 

Dan yang pasti, Aidilfitri kali ini takkan sama buatnya... 

"Wahai Allah, ampunilah Noor Aina, naikkanlah darjatnya diantara orang-orang yang mendapat hidayah, dan lindungilah keluarga dan keturunannya yang masih hidup. Ampunilah dia dan kami, wahai Tuhan sekelian alam, luaskanlah kubur baginya dan berikanlah cahaya didalamnya."

Even aku yang awesome dan macho ini tak dapat nak control macho bila mak Aina buat statement;

"Nanti, tak dan la Aina nak pi kenduri (kamu)..." 


No comments:

Post a Comment