Pages

Tuesday, June 11, 2013

Delayed Honesty

pernah tak bila berjumpa dengan teman lama and bila dia tanya korang;
"apa khabar? so, sekarang buat apa?"

adakah korang akan terus cerita dari A sampai Z apa yang korang buat lepas korang lama tak jumpa teman itu? tak kan? selalunya korang akan jawab "sihat. biasa ja. okay, okay. tak de apa pun" 

korang takkan cerita (kalau ini kebenaran korang la. aku reka ni): 
"oh, my god, last year I masuk wad and doctor said I was too stress and needed rest then my boyfriend was cheating on me, kereta  I kena tarik pastu in May I had to quit my job because that place filled with stupid people and then I kenal this guy at the gym and he was so hot, later baru I tahu, dia gay. I dah jatuh cinta kat dia... " 

jadi, aku nak mengajar satu fahaman baru. Delayed Honesty. 

Delayed honesty ni adalah kebenaran yang tertunda - definisinya ada dalam dua limb yakni "benda tu jadi and/or ko buat dulu, baru ko mengaku" atau "orang tu kena tanya soalan yang betul in order ko akan jawab perkara yang benar" 

Limb Pertama: buat sesuatu dulu kendian baru bagitau. 

"Dulu masa angah pi tengok konsert Adam Lambert tu kan, mak. Ada geng2 yang pakai kopiah masuk stadium check. Pastu, ada sorang makcik ni, dia pakai baju kaler silver satu badan pastu menari-nari"

Ko ingat kalo aku bagitau mak aku masa aku nak beli tiket konsert Adam Lambert tu, mak aku nak bagi?

At least mak aku dah tahu, kan? kan? 

Limb Kedua: bagi correct question, baru dapat the right answer.

"kamu tipu saya. tak cakap pun kat saya!"
"mana ada saya tipu, dah tak tanya. saya pun tak kata apa pun la."

Kalo ko tanya soalan yang betul, ko akan dapat jawapannya. Correct?

The truth is the most valuable thing we have, so I try to conserve it ~ Mark Twain
Cakap tu biar cakap yang betui, kalau pun kita yang buat salah, kalau pun orang nak marah ~ Kak Ina 


No comments:

Post a Comment