Pages

Friday, October 11, 2013

Movie Review: Pontianak vs Orang Minyak

Satu pengesahan, aku memang layan cerita Afdlin Shauki. Movies dia click dgn aku. Antara paling awal dulu Buli, Baik Punya Cilok... Yang citer spy AC Mizal tu pun aku layan. Eh, Setem sapa buat? Dan bila geng yang sama buat Cuci pun, aku layan. Bunga-bunga ayat dan penceritaan depa hampir serupa. 

Aku honestly enjoy bila Nabil jadi pontianak dan Johan jadi orang minyak. Takde sarkasma di sini. Aku betul suka. Slang Nabil, lawak "double meaning", sarkasma yang wujud.

Of course la, aku tetap tak setuju tang berkemban2, setan terbakar bila sebut ayat quran sebagai satu lawak, (oh, bagi salam tak buat setan terbakar, rasa aku), Noh Hujan pakai contact lens dan rogol sebagai satu benda lepak2.
Benda aku suka dalam movie ini.
1. Sharifah Amani jadi pontianak bernama Maria. Sungguh cool beans betul minah ni. Osem! (gambar ni aku amik dari budiey)
2. Idea mantera jampi serapah yang tak perlu merapu-merapu - yang pakai ayat2 melampau ataupun misuse of ayat quran. 
3. Cameo dan/atau penampilan khas pelakon2. Bagi aku, feature ini adalah sesuatu yang fun. Dah jadi macam pop kuiz kat aku.
4. Walaupun ko OKU, jangan rasa rendah diri. Ada kelebihan masing-masing. Boleh memanah, boleh cari ulam sendiri, boleh basuh baju sendiri. 
5. Dlm mana-mana movie pun, yang penting moral dan nilai-nilai murni yang penting sebenanya. kan? kan?

No comments:

Post a Comment