Pages

Wednesday, October 12, 2011

Cubaan Cerita Merapu Part II: Minah Takpe

Maria melirik jam di tangan. Minah belum sampai. Mungkin keretanya kabut lagi, barangkali. Fikir Maria. Maria menyedut milo ais di gelasnya hingga titisan terakhir. Sayang woh, RM1.60 harganya. Kemain betul. 

Dari kejauhan, Maria terlihat susuk Minah, melambai-lambai ke arahnya. Minah cuma memakai t-shirt, traksuit berwarna hitam dan selipar croc. Maria mencebik. Kalo camni la dressing ko, wahai teman. Forever alone la ko. Maria melambai semula. Dia sempat menunduk melihat dressingnya. Kalah Hana Tajima. you.

"Sorry la, lambat. Aku tadi hantarkan gi hantar adik aku sekolah. Ada program katanya"
"Abang ko takde ke? Itu pun soh ko" Maria duduk semula.Minah turut melabuhkan punggung di sebelahnya.
"Ala, takpe. Dah aku nak keluar. Aku hantarkan je"

Mereka berborak mesra. Sesekali saling menampar dek kerana ketawa melampau sampai semput. Kemudian ,diam. Sudah tidak larat mengilai. Masing-masing memandang keluar restoran. Melihat kereta lalu-lalang. Maria memandang Minah atas bawah.

"Ko ni, agak2 la nak keluar weh. Cam ni je ker?"
"Ala, takpe. Okay la ni. Aku pun takde keluar dengan orang lain. Dengan ko jugak."
"Ye la, penampilan kena lah jaga. Camne nak dapat boyfriend kalo camni?"
Minah cuma tersenyum.  "Nak gi tengok wayang tak?" 
"Saja la tu, nak tukar topik. Aku nak cerita action yang trailer best tu. Nak tak?"
Minah angguk. "Takpe, aku okay je"

Selesai menonton, Minah dan Maria makan di Nando's. Sedap sehingga menjilat jari. Tiba-tiba lagu Who Says oleh Selena Gomez kedengaran. Handphone Maria, handphone terkini yang berada di pasaran. Maria lirik ke skrin handphone. Maria buat bodoh.

"Apsal tak angkat?"
"Malas. Tu kad kredit punya orang la tu."
"Nape?"
"Aku terlupa nak bayar bulan lepas. Aku buat maybank2u, tapi error. Pastu aku lupa."
"Oh.. bayarlah bila ko balik lagi." 
"Bayar mende. Aku takde duit"
"Takpe, pakailah duit aku dulu. Aku pinjamkan"

Maria tersengih. Dalam hatinya, menjerit: Bapak kaya ko, Minah. Belum sempat Maria nak sebut di alam nyata "Bapak kaya, ko Minah" lantas ada yang menegur.

"Mina!"
Maria menoleh. Remy Ishak!  Dan di sebelahnya, Redza Minhat! Mulut Maria lebih besar dari pinggan di hadapannya.

bersambung...

1 comment:

  1. hahahahahahaha..mak oi!!!Redza Minhat tu..bagusla awak azwa rajin buat cite..hehe..tibe tak sabar nak tgu smbungn.

    ReplyDelete