Pages

Wednesday, December 12, 2012

Ikan Tamban Goreng, Sayur Taugeh Kucai

Hari ini, mak aku goreng ikan tamban. Huh! Wajib makan nasi! Ratah barang sekor dua.

Antara ikan tamban goreng dan ikan temenung (kembung) goreng, ikan tamban lebih membentak jiwa, menyebak sukma, merobek asmara.

Sekarang ikan tamban dah boleh tahan mahal. Dulu, ikan tamban ni, murah giler. Untuk aku, personally, ikan tamban ni adalah simbol kesedapan ikan2. Ada orang prefer ikan kering or ikan bakar. Aku - ikan tamban goreng. Simbol bahawa rezeki ada, meskipun pada ikan seslim ikan tamban.  

Macam tu jugak sayur taugeh campur kucai. (oh, tak... madam besar tak buat hari ini) beli taugeh dua kupang, dah boleh buat makan sefamili. Sedap! Lepas masuk bawang tu, naik wangi sket, terus masuk taugeh.. peh!  

Dulu, kami kurang serba serbi. Menumpang. Orang pandang lekeh. Koman kata depa. Berlemoih kata depa. Ditolak tepi oleh depa. Jangan kata orang lain, sedara pun main flip-flip hair aje, mentanglah rambut depa panjang. Berlagak betei. Kalo pandang pun, dijuih-juih. (ye, ye... aku men-exaggerate di sini, tapi kebenarannya 30% dari pernyataan ini ada. Pilih yang mana suka)

Mata masuk habuk.

Alhamdulillah, I wish I could travel through time macam Doraemon and tell to my 10 years old me, it does gets better.. Allah dah letak yang baik-baik untuk kita. 

Sekarang peduli apa aku. Meh, meh.. meh aku nak berlagak dengan hangpa pulak. Hahaha ahaha.

*diam*

p/s: Apalah rasa durian crepe tu eh? jap lagi nak pi amik ni.. amboi amboi, eksaitednya!   

No comments:

Post a Comment