Pages

Thursday, December 27, 2012

Movie Review: Istanbul, Aku Datang

Pernah tengok Gol & Gincu The Movie? Pernah tengok Pisau Cukur? Ini geng deme tu la.

Aku adalh surprise, surprise suka dengan kemahiran berlakon yang meningkat Lisa Surihani dalam cerita ni. Cute dan getik. Menjadi. Sesuai gila! Baju-baju dia pun comel. 

Cuma cerita ni agak fokus kepada dia saja, dan tak fokus kepada Beto Kusyairy. Dan tak nampak langsung pembawaan Beto sebagai the so-called "pelukis". Yang aku rasa difokus adalah dia "maybe gay". Bilik dia macam bilik rumah sewa mamat indon yang lekat gambar-gambar ahli keluarga pekkk kat dinding. And, awat aku rasa style Beto cam sket Nasir Bilal Khan hah?  

Cantik betul la Istanbul. Cantik sungguh. 

Tapi, ada tak dalam tu bagitau kenapa Dian tu takut kucing? Aku tak perasan. 

Jalan cerita dia ringan je. Kalo korang dok tengok cerita remaja-remaja Amareka, cerita-cerita budak sekolah menengah, kolej2 deme, ala-ala Disney, Hillary Duff, Alicia Silverstone, The Travelling Pant tu... inilah dia. Versi Malaysia. 

Gefren obses dengan boyfren. Gefren nak boyfren propose. Gefren pegi kat boyfren. Boyfren ada awek lain. Gefren jumpa sorang mamat tapi tak suka kat mamat tu. Then gefren berbaik and mamat tu ajak jalan-jalan. Pasti gefren ter-sway suka kat mamat tu. (Cuma kita takde scene kiss la. Cubaan kiss ada) Then, boyfren tadi nak balik dekat gefren. Last sekali, gefren dengan mamat tu. (Sebab mamat tu hero)

Oh, ada satu watak sampingan yang lokal yang menipu. 

Apa la comel sangat si penjual Maggi Asam Laksa tu? Anas, abang Aizat tu kan?



Honestly, so far, antara ketiga-tiga movie, aku pilih Pisau Cukur. Itu lebih kreatif. Istanbul Aku Datang ni, aku rasa kuatnya kat "Istanbul" tu. 

No comments:

Post a Comment