Pages

Wednesday, December 26, 2012

Selamat Pagi, Cikgu!

Semalam buat kenduri Daniyal Ammar, aku tak sure aqiqah ke tahnik or both. Unfortunately, aku nak kena brag sket pasal majlis tu tapi karangan entri tersebut perlu bergambar. Eheh. 

Masa majlis semalam tu, cikgu pertama aku, Cikgu Jatt datang. Yelah, sekampung. Aku dulu tadika sebelah rumah je. Orang lain pukul 8 dah ada yang sampai ke sekolah, aku tido lagi. Orang lain dah baca doa belajar, aku baru pakai baju. Rockstar, kena la datang lambat.

Lantas aku kenalkan dengan sepupu aku, pun seorang cikgu, actually seorang ustazah. "Kakcik, ni la cikgu tadika aku~!" Berbangga aku sebenarnya ada sepupu seorang cikgu. (aku harap dia tak baca entri ni. dia tak perlu tahu ini. Or maybe, if dia tahu, dia takyah nak bagitau aku yang dia tahu. takpe, takpe, dia takde facebook pun)

Apa sebenarnya kelayakan seorang cikgu bahasa ek? Itulah poin fokus entri aku kali ini, saudara saudari sekalian. 

Aku ada pernah berurusan dengan seorang cikgu sekolah rendah yang mengajar English tapi, sedihlah aku, sedih sungguh... jangankan penggunaan ayat, grammar pun salah. Aku bagi contoh senang la. "I was wondering" tak sama dengan "I wonder". Depend dengan defend lain

Ko, azwa... Cikgu tu. Tak baik kata gitu

Maknjang aku pun cikgu bahasa Inggeris jugak. She speaks English very well. And she's a great, no.. an awesome teacher. I spent most of my school breaks with her and learnt English from her. (well, that and she helped me with my homework)

Grammar aku betul tak? betul tak? hahah ahaha

Kawan-kawan, cikgu pun manusia jugak. Tersubjek kepada kekurangan dan kebiasaan seorang manusia. Betul dia ada ilmu dan memberikan kita ilmu. Betul antara orang yang kita wajib hormat adalah golongan berilmu. Bukan pada golongan berdasarkan keturunan dan pangkat. Tapi pada aku sebab ilmu ini sangat berkuasalah, dia kena ada pada tangan-tangan yang betul. Dan dari kekuasaan itu, dia mesti memperbaiki dan menaik taraf dari semasa ke semasa selaras dengan keperluan masa kini dengan batas syarak. 

Kalo cikgu bahasa Inggeris mempunyai penggunaan ayat dan tatabahasa yang terhad dan salah, bukan takat salah, but the very-very salah. apa yang kita harapkan anak murid, anak harapan negara kita belajar dan gunakan? Aku agak... cikgu2 mengajar bahasa asing dalam bahasa Melayu 100 peratus kot? 

Ko dulu pun belajar Bahasa Arab dalam Melayu kan?
Hoi, tak mendapatlah sesenang.... Dulu angguk ja macam burung belatuk. Buat-buat faham. Sampai ustaz kata, "alah, kalau tak paham tu, cakap je kat ustaz. Ustaz boleh terangkan..." ni ayat ustaz Rashid, ustaz kat tuisyen masa aku Tingkatan 4. 

(nota: cikgu2, ustaz2, ustazah2, teacher2, lecturer2 yang aku belajar dulu, bagus2 belaka.  Alhamdulillah. kecuali cikgu matematik sorang tu. dia conteng-conteng kat papan hitam, pastu dia tanya kitorang "paham tak?" pastu bila jawab tak paham "ah, ikut hangpa la kalo tak paham". lenkali jangan tanya paham ke dak, paham?)

Pastu bila dah besar-besar ni, orang persoal... belajar bahasa asing bertahun-tahun (english, arab, ada yang mandarin, tamil) tapi, tak boleh bercakap pun. Ayat mudah pun takpe. Takut salah, takut malu. At least ko cuba dan nanti-nanti pandailah. Ko takde sijil dalam bidang tu. Takpe kalo salah pun. 

Tengok cerita omputih kemain. Slanga Amereka masa menyanyi lagu Justin Bieber, Linkin Park kemain. Nak tunjuk jalan kat pelancong "jalan terus, masuk kiri, sebelum jumpa satu traffic light, bangunan sebelah kanan" kena bilang bintang dulu ke?

Ko boleh cakap Arab?
Ohoi, tidak. Aku mengaku itu. Grammar lintang pukang. Aku pernah buat ayat kat Ustaz Wan Mohd Zuki masa dia tanya aku kenapa tak datang kelas "saya pergi sedeqah darah kat Dewan Al-Malik Faisal" yeah, translatekan itu ke bahasa arab.

Masa kat UIA paling praktis secara relay merapu pun (selain time kelas syariah bila ustaz suruh cakap), adalah si Ciktun dengan Cipak. 

Sekarang antara so called "Arabic time" untuk aku, time baca Quran, baca hadith (selalunya untuk hujah kes syariah bos), tengok Yalla Shabab, Fattabiouni... uih! best show tu. Sangat memberi inspirasi.   

Bagi aku kegagalan aku kini bercakap secara kasual dalam bahasa Arab adalah satu kekecewaan yang amat besar. Paling sedih sekali aku kena kutuk kerana kegagalan itu.    

Berbalik kepada English. Cer try borak2 dengan adik-adik kita kat sekolah-sekolah. Boleh tak dia balas lima ayat dalam bahasa Inggeris atau dia "stare blankly" ja kat ko? 

Ala, apa susah. Hello. How are you? I'm fine. Thank you. 

Dah empat ayat dah di situ.

"Oh, besarlah hati aku, bagusnya la sangat"... 

No comments:

Post a Comment