Pages

Wednesday, January 12, 2011

Peguam Itu Lagi Psycho

Sumber: Daily Mail , Wikipedia

Pada 8 Januari 2011, Jared Loughner telah menembak rambang kepada 20 orang dan enam daripadanya menemui ajal. Kejadian berlaku di Safeway Supermarket,Tucson. Ramai yang mendakwa jenayah yang dilakukan oleh Loughner disebabkan politik tetapi lebih ramai yang menganggapnya seorang yang gila.

Loughner telah menghadiri sebuah event yang dihadiri seorang Ahli Kongres, Gabrielle Giffords. Dia kemudian menghampiri Giffords dan terus menembaknya di kepala sebelum menembak orang ramai yang hadir. Seorang wanita bernama Patricia dan dua orang yang lain telah menahannya sebelum Loughner cuba mengisi semula peluru.

Psycho, memang psycho.

Apa yang aku pandang sekarang adalah, peguam yang akan membela Loughner bagi pihaknya. Judy Clarke adalah seorang criminal lawyer yang mempunyai record menyelamatkan manusia-manusia gila (OKT) terdahulu seperti Ted Kaczynki (mamat ni bom satu klinik pengguguran) dan Eric Rudoph (mamat ni bom satu Taman Olimpik kat Atlanta). Dia juga dalam team untuk mendapatkan permohonan untuk mengelakkan OKT dari dihukum mati seperti Susan Smith yang ikat anak dia dalam kereta sebelum dia tolak kereta tu masuk dalam tasik kat South Carolina.

Dia pernah jadi President of the National Association of Criminal Defense Lawyers. Orang sebut dia sebagai master strategist dalam kes jenayah yang melibatkan hukum mati.
Hebatnya kakak ini dia lebih mempersoalkan sama ada penjenayah patut dihukum dengan hukuman yang disabitkan, bukan sama ada penjenayah itu salah atau tidak. Kiranya serang teknikaliti la.

Dia ni lagi psycho, lagi psycho.

Aku kagum dengan orang yang sudi bagi OKT peluang kedua dan jenis tak emo dalam kes. Aku juga takde la menyokong sangat hukuman mati, tapi, in certain cases, kalau mati hukuman yang paling sesuai untuk satu2 jenayah tu, then, if proven guilty mungkin hukuman mati adalah yang terbaik. Aku dapat tips dari human rights lawyer, kalau jadi lawyer ni kena buat muka straight, ko akan nampak berkaliber dan orang takkan tahu apa yang ko tengah fikirkan in which sesuatu yang aku paling fail buat. *sigh*


~ cuba korang tengok betul-betul, muka siapa lagi pyscho? aku stand tall cakap kakak Judy ni lagi pyscho~

No comments:

Post a Comment