Pages

Monday, January 10, 2011

Saya Liberal, Saya Ok

Ramai orang tanya kenapa aku mengaku aku liberal. Ada empat orang tunding jari kat aku dan tanya, kenapa aku macam ala-ala liberal? Aku tak sedar sebenarnya sampai diorang bagi beberapa statement aku yang aku pernah buat. Salah satu pasal pengakuan Azwan Ismail. (tujuh statement aku diorang quote, which korang boleh nampak dari status Facebook aku, especially sejak akhir-akhir ini)

Aku percaya liberal adalah kebebasan dan memperkasakan diri (empowerment, bukan Perkasa songkok tinggi) dari sesuatu yang zalim, yang tidak benar, yang menindas. Aku juga percaya liberal itu adalah bila, keperluan untuk berharmoni, bertoleransi dan tak me'rigid'kan dengan orang2 lain. Tetapi, selagi tidak melanggar agama.

Aku tak peduli sangat adat resam Melayu. Selagi aku melakukan perkara2 yang diwajibkan Tuhan, tak buat perkara yang Tuhan haramkan, aku rasa aku ok. Adat resam dan pemahaman orang Melayu terhadap perkataan "ketuanan Melayu" aku rasa agak sampah. Kalau aku ke mana2, bila ditanya siapa aku, aku akan jawab "Aku orang Malaysia Muslim"

Liberal dari asal-asalnya bermaksud "bebas dari batasan" yang digunakan starting zaman Renaissance dan Reformation dolu-dolu diorang nak bebas dari cengkaman gereja dan sistem beraja. Itu asal2nya, tapi aku bukan pegang ideologi bebas tanpa batasan ni. Aku ingat Tuhan lagi. InsyaAllah, apa yang aku belajar masa zaman2 syariah dulu aku ingat lagi.

Kalo korang refer kepada kamus, liberal bermaksud;
1. favorable to progress or reform, as in political or religious affairs.

7. free from prejudice or bigotry; tolerant

8. open-minded or tolerant, esp. free of or not bound by traditional or conventional ideas, values, etc.

So, bagi pemahaman aku, liberal adalah di mana seseorang itu menggunakan aqal untuk berfikir dan meluahkan apa yang dia fikir, apa yang dia rasa reasonable. Ko kena reasoning dengan agama la - refer, doh, refer. Kalau sesuatu perkara itu, bila korang rasa tidak betul, tidak salah kalau korang suarakan, betul tak? Logik mudah.

Liberal bukan setakat mengenai politik dan agama. Ianya lebih dari itu. Kebebasan untuk menggerakkan diri untuk lebih maju dan kritis. Korang bukan tak tahu sistem pembelajaran Malaysia ni cuma untuk jawab exam je. Bila habis belajar, ilmu pun terbang melayang. Ilmu tu patutnya di dada, ingat sampai mati. Matematik tingkatan 3 punya formula, kalau ditanya, korang boleh jawab ke tidak? Aku pun geruk kepala.

Liberal ni mengharmonikan korang dengan kaum lain. Jangan la guna - oh, itu tak boleh, ini tak boleh. Itu haram, ini haram - Nabi pun hormatkan orang bukan Islam. Buka minda la sket, it's not like ko kena total avoidance, tapi make changes la. Yang jelas haram tu, tak payah la tolong tegukkan juga, konon katanya liberal.

Liberal ni juga mengubah korang dari terus bodoh dari diperbodohkan orang lain. Contohnya, dari korang dengar cakap seseorang bulat2, korang cari sendiri maklumat tentang sesuatu perkara tu. Kalau semua orang berfikiran macam tu, takde la ramai yang kena tipu dengan MLM, gelang azimat, skim cepat kaya etc.

Aqal kena overtake nafsu, beb. So, saya liberal, saya ok.

2 comments:

  1. i'm liberal too!
    well aku penah kuar statement psl namawee ape ntah jap agi ade plek yg marah aku.
    masalahnye mmg btul pun, agak2lah kalo nak bumiputra sgt pun. Chinese pun ade hak ape? bumi tu pun byknye bg Melayu...mcmn ngan org asli2 atau pribumi? jarang juga diberi keistimewaan!

    Islam x pernah anjurkan konsep bangsa, even Nabi tercinta kita Nabi Muhammad SAW sendiri bersabda kan orang Arab bukan lebih dari non Arab.

    pehal yg kita kecoh sgt ngan bangsa! abistu kalo Melayu tapi agama bukan Islam buat pe membazir waktu nak sgt tlg!!

    aku pun emosi kalo isu ni!! aku x suka RACISM!! bg aku apa yg Rasullallah SAW ajar tentang Islam tu cntk sgt...org Islam jer yg x nak ikut!

    ReplyDelete
  2. kat Malaysia ni, Muslimnya ada, Islamnya takda..

    ReplyDelete