Pages

Tuesday, October 9, 2012

Ikhlas


Ada satu masaelah. Ayat ni dikeluarkan kadang-kadang. Ayat itu adalah ayat lawak "tengok muka pun tahu, tak ikhlas. muka jahat tu"

Ayat tu, selalu orang tujukan khas kat aku la. Sebab aku kan persona Kanye West. Ye lah, tak puas hati je, "yo, yo... i'm happy for you. imma let you finish but....(isi tempat kosong)"


Aku cam terkesan sket bila orang soal aku dalam dialek utara yang kemudian telah tukarkan menjadi bahasa nasional -  "kenapa ko tolong dia? bukan ko tak suka kat dia ka?"

Aku rasa dalam ayat tu, dialek utara pun tak bunyi pelik mana. Tapi... anywho-how

Hey, lantak la aku nak xsuka kat orang. Itu pun first world problem gak. 

Mana ko tahu hati aku ikhlas ke tak? Kenapa kalo aku tak suka kat orang tu, aku perlu deny kesemua kebaikan dan/atau {keseluruhan kemungkinan rahmat Tuhan untuk aku} aku kat orang tu?

Y'know pasal statement tipikal rakyat Mesia yang "oh, buat apa nak buat sesuatu benda yang kita tak ikhlas

Apa ikhlas? Camna ko nak ukur ikhlas? Ikhlas-O-meter? 

Apa ko ingat if ko sedekah RM5 kat tabung masjid, itu altimet keikhlasan ko? What if terdetak kat hati ko, "oh, aku ni baik hati, mana nak dapat orang sedekah RM5 tiap minggu?" and/or what if ko aplotkan gambar RM5 yang ko sedekah tu dalam FB? 

Ikhlasnya ada lagi kah? Ikhlas-O-meter punya jarum kat sebelah mana? Dia macam jarum penimbang santan kat umah aku tu ke?

Yes, yes, biarkan orang yang pakai cheque kadbod besar-besar itu tenggelam dengan cheque kadbod-kadbodnya. 

Yang aku tahu, kita buat je kebaikan. Secara berterusan. Ikhlas ke tidak, itu ko jangan nak catu. Sedar atau tidak, sesuatu yang kita buat secara konsisten (haippp! aku maksudkan yang baik-baik aja, sidang hadirin dan hadirat sekelian), kita pasti akan dapat kemanisan darinya. 

Aku rasa, aku dah ready nak pi odisyen Da'ie yang TV3 tu... 


No comments:

Post a Comment