Pages

Sunday, October 28, 2012

Perjumpaan Keluarga Tok Deraman

Aku hijacked laptop adik aku. Termasuk internet beliau. Perkataan for the day is "hijack-hijacking-hijacked".

Majlis: Perjumpaan Keluarga Tok Deraman
Venue: Kg Pondok Gajah Mati, Pendang
Time: 8.00 pagi - 12.00 malam
Date: 27 Oktober 2012

Hari ni, lima keturunan Tok Deraman berkumpul kat Kg Pondok Gajah Mati, Pendang yang aku rasa membawa lebih dari 500 orang. Tok Deraman ni adalah perintis, pembuka, pemugar tegar, pencangkul gigih - ala, macam the pioneer of the kampung tersebut.

Mungkin sekali Tok Deraman adalah individu yang jumpa gajah mati yang langgar pokok sena itu. Siapa tahu.

How aku related? Aku cuma tahu diorang ni sebelah tokwan aku. Allahyarham Saudara Yang Terutama Ayob bin Salleh.

Bersungguh bebenor host of the day mengexecute majlis, Cik Soba ngan Paksu Li. Awesome and ambitious duo indeed. And their family adalah tulang belakang a.k.a bala tentera paling setia. 

Btw, aku and Kakcik & Kakak pi lambat sket ke tempat kejadian since kitorang korner baring gi Stargate sat. Dan, bila kami sampai, kami hijacked majlis dan stage. MC siap tanya "Deqwa mana? Deqwa?". 

& opkos, sebagai cucu Mak Ngah Hajjah Fatimah paling glamer, aku kena bermesra la dengan rakyat jelata yang ada. Eheh.  


Seharian majlis. But, half of the sedara mara tu, aku still tak kenal sangkut kot mana ntah. Ada yang biasa nampak time kenduri, ada yang aku tak tahu pangkat, ada yang tak kenal rupa and/or nama or kedua2nya dan ada yang dulu belajar satu UIA, satu batch cuma course lain. Aku ada la buat ayat berlagak ke dia. "Dulu, masa UIA tak kenal saya?". Aku pun tak tau pasaipa jadi riak sementara camtu.


Siap ada sukaneka, cabutan bertuah, sesi interviu, sesi berkorban, sesi melapah, sesi bertakbir dan bernasyid (aku nak dangdut sebenarnya, bleh gak joget lambak kat stage tu. Aku simpan impian sejak tengok wedding Ning Baizura). Impian tersebut tidak mungkin berlaku, sebab aku tahu, keturunan aku ni ramai orang agama. Alhamdulillah!

Ekshibit A.


Calon-calon ustazah pilihan. Hikhikhik (gelak gedik). I jokingly joke joke aje.

Bagus kan kalo ada gini? Keeps you on the right path. Tengok deme, tengok kite. Audit diri yo. Bak kata Prof Muhaya. Tapi, dia tak kata la yo tu...  

yang baju hitam kiri sekali - abanah (abang ngah)

Tak sempat hijacking acara petang - sebab sebagai orang senior dalam bidang penyelarasan program sejak UIA dan membawak ke NGO, aku PROGRAM COORDINATOR OHSEM hari ini, lebih prefer memilih untuk bersikap low profile. Kekadang rookie kena take charge, y'know. Baru belajar sket.

Tips for party planning dari otai.
1) Food & Beverage (menu kena stationed) 
2) Decor (adalah maha penting!)
3) Activities (kids & grown ups nak main game) 
4) Favors & Gifts (something for peeps to remember of the occasion) 
5) Registration Table (you gather peeps, you need to keep in record + Guest Book)  
6) Transportation & Parking 
7) Photography + Photo Booth (this is the ultimate focal point of the day)
8) Organization (its all about penyelarasan dan pembahagian tugas so everyone feel included)

You're most welcome, peeps. 

Steambot, even sedap, unfortunately is a no no menu for dinner party kat Pondok Gajah Mati especially bila a) ada orang tua2, sebab deme tak gemor dan tak reti makan b) payah nak rebus dalam kuah - tendency untuk tidak masak adalah tinggi sebab 1) periuk sket & kena tunggu giliran 2) kuah tak sempat nak mendidih - unless ko letak kat setiap meja dengan dapur kecik yang macam ejo goreng nasi kat aku dulu.

Aku dan family masih utuh hijacked majlis malam. Kami adalah audience paling memberi tumpuan dan tepukan time family-family introduce themselves. Someone talking infront, macam kat sekolah la, you bagi perhatian dan respond, bro.

Oh...InsyaAllah, memang kompom orang pangkah awal-awal anak-anak dara Hazirah Ayob dari buat menantu. 

Personally, aku berterima kasih gila tahap gamer level: 9000 kat Cik Soba, Paksu Li dan bala tentera mereka.

Its just that - aku tau niat penyelaras majlis - nak kami berkenal-kenalan, berborak, berkasih2an - but, for me, IMHO, its lebih manis if kita dapat buat kerja sama-sama, gotong royong memasak, besiang bawang - plus, ada yang handle aktiviti2 of the day and memasing bawak masakan paling-panah-petir.

Lahar Yoi Delights.
Makanan Pilihan Kulim.
Lauk Batu Menunggul.
Nasi Daging Batu Hampar.

Aku tengok deme penat bebenor. Penat bebenor aku tengok deme.


Maybe in the next perjumpaan, kita boleh sesama cover apa yang kurang. =)  

Moral of the day, selain meeratkan hubungan silaturahim adalah dituntut agama, adalah - marilah menghormati yang lebih tua. Tak patut kita buat lawak dengan datuk saudara ye, adik-adik. Tambah2 bila atuk kita tu pandai berubat. Ko tak cakap kat atuk ko yang pandai berubat itu yang sedang sakit tekak dengan ayat "ha, takpa2. balik nanti buat ayaq penawaq sendiri"

*tampar dahi*

No comments:

Post a Comment