Pages

Tuesday, October 2, 2012

Ye ke?

Aku baca sukoba ofis hari ni. Ada satu berita yang tarik perhatian aku.

Aku cam heran plak. Budak ni takde la gemuk cam aku masa aku Tingkatan 2 dulu.

Hah! Korang buat judgment sendiri sebelum aku cerita. Bak aku cerita dulu.

Masa aku Tingkatan 1 dan 2 dulu, aku bersekolah kat sekolah agama rakyat kat Kodiang. Aku pun tak tahu camna takdir menemukan 20 orang budak yang semua mulut cerdas dan pemalas. Mungkin kami adalah  generasi pertama pemalas. Siapa tahu? 

Point aku adalah, dulu aku dan satu dorm Aisyah tu pun dok ketuk ketampi secara berkala. Lebih dari 200 kali cam budak tu jugak. Pagi kena ketuk ketampi sebab tak hafal surah, malam ketuk ketampi sebab dorm bising after pukul 11. Kitorang dah macam sekumpulan monyet buat parti buih.

Dalam seminggu tu, empat lima kali jugak la kena denda secara variasi. 

After effect, memang azab... susah nak turun sujud, naik tangga (kelas aku kat tingkat 3, camharom seksanya!) dan nak mencangkung kat toilet. 

Maksud tak gemuk cam aku is that, dulu bila depa-depa tu dah tak sakit kebas dah kat paha tu, aku still suffer for the next seminggu.    

Ada ke kami sampai kencing berdarah? Takda sorang pun dari 20 monyet-monyet tu kena admit kat wad sebab kena denda dengan PakYa dan Ustaz Art. Takkanlah sebab ketuk ketampi ko sampai nak possibility rosak buah pinggang segala. Drama kamu!

Ke ko kurang minum air masak? Ke ko kena benda lain? Ke ko....

Adakah budak2 sekarang terlalu manja dan pemalas melampau? Atau adakah budak2 sekarang pandai berbohong dan berkata nista? Atau budak2 hari ni agak kurang ajar even orang minta tolong pun dah nak bersilat? Atau adakah media hari ini terlalu membodohkan pembaca? Siapa tahu.

Aku boleh lah "berbangga" dengan posisi aku sebagai salah seorang kepala keretapi (sebab besar so orang letak le kat depan) yang memusing kat bangunan prep sekolah  (kena denda sebab bising dalam kelas prep). Sebab hari ini, aku tahu betapa kita perlu juga consider orang lain.  

Aku juga boleh "berbangga" bila kena hanger dengan ustaz sebab bising depan bilik dia dan tak tunding jari kat kawan2 yg sesama ada yg sepatutnya kena sekali dengan aku. Sebab hari ini, aku sedar kita jangan menyusah orang, berbaiklah kepada orang lain dan expect less dari orang. 

Kami transformed dari a bunch of monyet kepada orang.  

Its a way of learning. Seluruh kehidupan kita adalah proses pembelajaran. So, terimalah bila ada orang yang sudi nak ajar ko. Aku nak cerita panjang lagi ni sebenarnya. 

Dulu, budak laki budak pompuan tak da masalah pun main sama2. Sekarang? Jadi buah mulut orang.

Ah, lagi panjang entri ni nanti.  

No comments:

Post a Comment