Pages

Sunday, April 14, 2013

Buka Kitab depan Guru

Baru-baru ini (first time entri pakai terma ini, rasa regal sungguh), aku gi kelas Mdm Azlin, Banking Law. 

It seems that semua orang yang lain masih dalam vacation (sebab diorang full time students. gi vacation kat Australia, ko! super jeles), maka yang datang kelas cuma tiga orang 1 Malaysia je...

Pemalas-blur tapi osem-minum kopi pagi2 sorang dan rajin-gla-siap-sudah-assignment-mereka dua orang. 

Aku senanya nak buat gak statement "hey, look at us. do we really represent 1 Malaysia or what?" tapi aku tak tahu political preference mereka dan tahap humor, so, aku buat statement tu dalam otak je pastu aku senyum sorang-sorang, aku tersedar satu kenyataan - kelakar rupanya aku ni. 

Mdm suggest kami gi belajar dalam bilik dia aje, since 3 orang je dan hardisk komputer dlm kelas tu tak boleh didetect.

The topic was "e-banking".

Aku rasa, inilah topik yang paling aku paham sekali... bahahaha. 

Patutlah, tok-tok guru dulu suka ajar anak murid one on one je. Memang masuk ke dalam otak. Memang paham. 

Term yang orang dok pakai adalah "buka kitab depan guru"

Macam la kita belajar mengaji muqaddam dulu-dulu, susun muqaddam memanjang kat tepi ustazah pastu bila ko orang the next baca, ko pegi dan baca dengan ustazah yang pegang rotan. Selagi tak sampai turn ko, boleh lah nak duduk kat belakang - bersembang ke, nak buat keja sekolah ke, nak main batu seremban ke...   

Walaupun kitorang 3 orang, point aku adalah the more kecik satu2 kumpulan belajar dengan guru, the better.  

Kalo ko salah paham, time tu juga ko boleh tanya dan diperbetulkan. Sebab honestly, ko takkan rasa  cam dijudged bodoh oleh orang2 bila tanya soalan bodoh, macam aku ingatkan store-valued card tu contohnya cam bonuslink card, padahal yang betulnya adalah kad Touch N Go tu... 

Eleh, korang pun baru tahu bila aku bgtau ni kan? kan?

Dan pandangan peribadi aku, sepatutnya masters degree diambil selepas korang kerja sat. At least familiarize diri dengan benda sebenar, benda praktikal. Betul, so, ko dah biasa dengan the real-deal and bila ko belajar sket, ko boleh relate banyak perkara dan kagum dengan diri sendiri "oh, aku tahu ini" 

No comments:

Post a Comment