Pages

Friday, May 24, 2013

Ayam Rendang Daun Maman

bila aku lalu KL, aku selalu buat sms-announcement, bajet glamer. number yg slalu aku dail adalah mereka2 ini -sorang (dari 2 orang dan gerombolannya) yang sentiasa ada bila ko perlukan kawan, sorang dah habis pantang, sorang tak balik kampung kat Rembau, sorang osem kat Melaka dan sorang tengah kursus kawin. 
"apa plan? apa-apa ko gtau."
"ko azwa, bila nak berenti buat keja gila?"
"abih tu, bos ko tak marah?"
"ada ape kat n9? singgah melaka"
"u go hit wall la. tamak."
feeling aku cam tai kar-che (kakak besar) turun kawasan.
******

"acik, angah dah pegi dah pejabat pagi tadi, dah masuk dah. pastu gi kat bos mintak cuti hari ni. kata nak datang sini. tak nak biar abah drive sorang2" statement ni aku buat dengan harapan bahawa acik puji aku adalah  tanpa nafi seorang anak solehah yang berbakti kepada ibu bapa. Acik tak layan. 
*****

"omak ko 55 tahun jo. makcik dah 58, anak ada 7 orang, cucu pulak dah 10 orang. bapak ko pun takdo la tua, suami makcik dah 6o lobih dah...  ko belajar lagi ke, kakak?"
"taklah, dah keja. dah lama dah keja. kenapa? nampak saya muda ke, acik?"
"ye lah, makcik tanyo la. kau kojo ko belajar laie? ko anak bongsu ko, kakak?" 
meskipun makcik tak jawab, aku tahu by heart and soul, makcik tu ingat aku muda belia. muda remaja. muda jelita. semuda-mudanya. muda cam anak-anak dia yang ikut dia gi kenduri tu. muda sungguh la. unexpectedly muda. 
*****

"you speak very good english" 
"oh, i have this american accent, american slang, right?"
"yes, you do."
"yeah, i watched too much tv"
aku rasa cam rock star malam tu masa borak dengan cikgu-cikgu bahasa inggeris dari Holland dan England tu. rokers bersatu to the star.  
*****

paling epic sekali adalah, pertama kali dalam sejarah kehadiran ke majlis kenduri orang kawin aku pakai t-shirt pinjam, cardigan dan kain batik. 

p/s: aku rasa pasni aku kena cari keja baru. oh, dan aku perlu bawak ayam rendang daun maman dari Jalan Tenai ni ke pejabat hari Isnin nanti. pastu aku cari keja baru. 

No comments:

Post a Comment