Pages

Sunday, November 20, 2011

Asal Usul Arnab

Kalau korang nak tahu arnab ni asalnya dari datuk nenek kucing yang duduk kat Mesir dulu - long long long time ago.

Alkisah, orang Mesir sangat sayang kat kucing mereka tersebut. Oleh disebabkan di Mesir takda ikan, friskies dan nasi; maka orang Mesir jadikan kucing mereka vegetarian - memakan carrot, buah-buahan, kismis (nak bagi bijak), daun pandan, ulam raja, tomato dan jugak kangkung.

Walaupun begitu, atas lumrah seekor kucing sebagai pemakan daging, maka ada seekor kucing berwarna putih setelah dihasut syaitan, telah makan ayam golek seorang Member of Parlimen Firaun Mesir.

Punyalah marah si Pembesar Mesir yang besar ini, maka telah dijatuhi hukuman kucing tersebut dengan hukum hudud. Potong dua-dua belah kaki hadapan kucing.

Terhenjut-terhenjut dengan kesedihan yang amat sangat, kucing tersebut merantau jauh. Kecik hati beliau diperlakukan begitu, beliau tidak sempat mendapatkan peguambela sekalipun.

Lalu, si kucing tadi terjumpa dengan seorang miskin Badwi. Oleh kerana tidak balance body depan dan body belakang kucing tersebut, si miskin Badwi tadi bertindak memotong dua kaki kaki belakang.

Malangnya, disebabkan pisau si Miskin Badwi tadi amat tajam, terpotong jugalah ekor kucing tersebut. Si miskin Badwi meminta maaf lalu mengoffer seekor anak kambing biri-biri putih sebagai santapan kucing kudung penuh tadi.

Kucing kudung tersebut amatlah foreveralone.jpeg dan fobia makan daging lagi. Maka hiduplah mereka berdua. Bersama. Together dengan si Miskin Badwi dan khemah, bini-bini, anak-anak , biri-biri dan unta-untanya.

Setelah kucing kudung tersebut pregnant dan melahirkan, dah disebabkan si miskin Badwi tadi selalu berpindah randah, maka kucing tersebut terpaksa membawa anaknya dengan mulutnya.

Oleh sebab selalu mengembara dan membawa anaknya di mulut, terkadang kucing kudung tersebut penat dan menggigit di telinga dan mengheret sahaja anaknya itu. Tu nasib anak ada seekor. Sampai panjang telinga anaknya itu.

Satu hari, bila Si Miskin Badwi bertemu orang ramai di kota, dan apabila ditanya apakah menatang tersebut yang pelik itu, Si Miskin Badwi tergagap nak menjawab sebab malu "Arrr... Arr....Er... Humm... Nab...Nab...."

"Ahah! "ARNAB!"


Sumber cerita: Pak Lang Gua
Olahan semula bagi sedap sikit: Gua
Peratusan kebenaran cerita: Tiada

1 comment:

  1. Ahah kedengaran agak real di situ. dasyat jugak cite abah ni smpai leh diolah jadi cenggini. hahaha.

    ReplyDelete