Pages

Tuesday, February 12, 2013

Atuk Drebar

Aku tersetaq dalam traffic jam dan sebagai manusia yang kurang kesabaran dan perongoih aku memaki secara haluih (bahah!) drebar di hadapan. Apatah lagi, aku dah lambat nak masuk ofis. Bila aku overtake kereta tu, baru aku tahu, yang drivenya adalah atuk berumur 70 tahun lebih. Maybe la. Aku tak stop dia kat tepi dan tengok IC dia. 

Dia maybe nak pegi menziarah kot, time raya-raya ni. 

Aku rasa atuk-atuk 70 plus ni patut amik driver's exam lagi. Start dari umur 60 tahun pun bagus gak. Uji tahap rabun mata, ke-agility-an memandu, check buta warna, kesihatan lagi. Mata tu, adoi.. dah tak begaghi dah, Mana nak tau, sambil2 tunggu lampu merah tu tertido ke, tertido terus ke.... 

I mean, walaupun golongan ni tak banyak yang terlibat dengan kemalangan, diorang bleh jadi golongan penyebab kemalangan. Aku pun sedih gak tengok keadaan kereta diorang. Tunggu gheban ja pintu tu. Walaupun mungkin diorang adalah pemandu yang hebat di zaman remaja diorang, tapi, bila dah menginjak senja ni... well, paham2 la.   

Bapak aku sendiri pun dah 58 tahun. (Tapi, dia selalu tak ngaku umur dia selagi tak lepas birthday dia). Ko tanyalah dia jalan-jalan kat Malaysia ni. Semua dia tahu. Time aku keja kat PJ dulu pun, if aku sesat - kalo tak Farah Joy, memang aku tepon bapak aku tanya jalan. 

Jangankan simpang siur jalan, landmark pun dia boleh ingat. Bapak aku all-round service, takat dalam tepon tu apa lah sangat, siap boleh lead drive kat depan lagi, bawak ke destinasi, ke mana-mana aja, kalo ko tak reti jalan. Kalo ko sesat sekalipun pun, bapak aku cari, jumpa... Tak payah pakai GPS pun.      

Bila kala if ada exam ni nanti, pun aku nak suruh bapak gi test drive kereta. Aku yakin bapak aku akan lulus cemerlang. Aku rasa bila diorang lulus tu, adalah terbukti ketereran diorang, kan? kan? Bukankah itu sesuatu yang membanggakan?

Ok. Aku rasa aku dah hilang hala tuju post ini. Bahahah! 

Aku, sebagai Duta Alor Setar, demi menjaga keselamatan di atas jalan raya di dalam daerah tercinta ini, menyarankan pemandu-pemandu berumur 60 tahun ke atas menjalani peperiksaan jalanraya kali kedua. Semoga dengan kempen sebegini, kita dapat at least mengurangkan kemalangan dan/atau situasi yang tidak diingini. 

NOTA
setaq = stuck
perongoih = perengus
haluih = halus
gheban = jatuh
begaghi = cerah, clear? (untuk mata)

No comments:

Post a Comment