Pages

Thursday, November 18, 2010

Al-Kisah AidilAdha

Jenuh aku dok pikir apsal aku sorang je yang find ayat Mak Njang aku kelakar...

9.20pm, 16th November

Anyway, aku dah bersiap dari ofis nak pergi Bukit Jalil sebab bas aku pukul 10. (satu hari tak buat keja sebab terlampau excited balik malam raya, aku kan perantau) Tiket bas aku dah beli sebelum Deepavali. Aku beli sekali untuk trip ke Melaka tu. Sesampai kat kaunter tiket, aku pun buat rutin biasa pegi sana.

Azwa: Dik, tolong check platform dan no. plat bas. (sambil hulur tiket bas ke dia)
Samdol: Akak punya bas pukul berapa?
Azwa: Pukul 10.
Samdol belek tiket lalu: Eh, akak. Bas kami takda pukul 10. Bas kami malam ni ada pukul 11 saja. Tengok tiket akak ni. Tiket akak ni bukan tiket besa bas kami pakai

Time tu, aku macam nak menjerit. Biar betul samdol kurus ni.

Azwa: Akak beli kat kaunter sini la. Sebelum Deepavali akak dah beli.
Samdol: Akak beli kat sapa?
Azwa: Ya rabbi. Jangan dok merapu boleh dak? Akak beli kat sini la. Sini. Hisyh, kena report polis ni.
Samdol: Eh, kak. Saya lawak ja.. Saya lawak ja

Aku nak sebut binatang haram tu, tapi aku rasa kalau kasi pelempang lagi menarik sebenarnya.

Samdol: Ala, kak. Lawak aidiladha pun tak boleh.

Azwa: Ni, hang toksah dok buat lawak la. Bagi no. plat tu.

Aku nak maki lama-lama kang, aku tau IQ dia rendah. So, aku malas layan.


10pm, 16th November

Bas tak sampai-sampai. Samdol tadi datang dan bagitau bas tersangkut dalam jam. Sebab ada tanah runtuh. Latest bas boleh sampai 1am. Nak menyumpah pun tak guna. Aku tunggukan saja la.

Sambil gelakkan sorang anne security yang akan tanya semua orang kat so called "platform" diorang naik bas apa. Kedua, dia akan mintak tiket bas korang dan kemudian ayat dia adalah "you tunggu ya, nanti bas itu mari" dan dia ulang ketiga-tiga ayat macam robot kat 50 manusia yang kat situ.

Tak caya? Pegi la platform 5.

8.30 am, 17th November

Aku sampai kat Alor Setar and called home to ask them to pick me up. Sakit satu badan doh, dalam bas tempuh jam. Aku kesian kat pakcik drebar bas tu jugak.

Sekali yang sampai, Siti dengan skuter hitam. *tepuk dahi* Terus aku jerit tengah-tengah Shahab Perdana.

Azwa: Hoi, ini ja yang hang bawak nak amik aku? Aku dah la balik pagi raya. Aku expect keta okay. Keta. Baru la masuk sket aku balik pagi raya
Siti: Hoi, abeh dah semua orang pi semayang raya. Aku mana ada lesen.

Moral of the Story

1. kalo taknak kena heart attack dek lawak samdol macam samdol kat kaunter tu, jangan balik malam raya.

2. kalo taknak layan bangla yang asyik minta ko masukkan no. telefon ko kat dalam hp dia, jangan balik malam raya.

3. kalo ko tanak gaduh seat dalam bas, jangan balik malam raya.

4. kalo ko tanak orang datang amik ko dengan skuter cabuk, jangan balik malam raya dan sampai pagi raya time orang pegi semayang raya.

Sekian. Salam AidilAdha~!

No comments:

Post a Comment