Pages

Tuesday, November 6, 2012

Loghat Kedah - The Return of Kemerapuan Yang Ada Mungkinnya Tidak

Ok, so kita kembali lagi ke segmen "Mari Pelajari Loghat Kedah"

Kalo ada teman-teman bertandang ke Kedah atau aku pi bertendang ke negeri-negeri yang tak cakap kuat dan loqlaq, maybe korang dah tak kan dengar bunyi kay-Ell aku sebab, sebab... lidah dah tebal.

So, pelajaran kita hari ni tertumpu kepada penggunaan ayat dan bahasa yang betul dalam perbualan. 

Perbualan 1 (contoh dan loghat)
Si A: ko dari mana?
Si B: tesco. takde, dua hari lepas aku tengok flyer, ada barang murah. so, aku gi la tengok-tengok. 
Si A: Abis tu, banyak beli? 
Si B: Ada la sikit.

Si A: Mai mana weh?
Si B: Tesco. Kemarin aku tengok depa ada promot barang. Kona pi singgah sat. 
Si A: Hamboih, banyak duit hang. 
Si B: Takdak aih. Beli besa-besa ja.     

Perbualan 2
Si C: Eh, saya macam kenal awak. Mina ke?
Si D: Kita jumpa kat mana eh? UIA?
Si C: Ye. Rasanya kita satu kolej Asiah. 

Si C: Nak harom! Aku kenai hang kan? kan? Hang nama sapa? Mina?
Si D: Hang sapa?
Si C: Dulu, satu kolej kot. Aku pun tak sure. Dia lah! Satu kolej.     

Perbualan 3
Si E: Encik, boleh hulur beg plastik tu?
Si F: Oh, yang ini? 
Si E: Ye, terima kasih. 

Si E: Ni, bangcik. Huluq sat plastik kat situ. 
Si F: Hat ni ka?
Si E: Ha, dia. Thanks.   

Perbualan 4
Si G: Nape eh saya tak diinform pasal penukaran tarikh ni?
Si H: Kami dah hantar surat bagitahu puan pasal ni. 
Si G: Boleh saya tengok surat tu tak?

Si G: Awat tak da sapa habaq pun kat saya pasai tukaq tarikh ni?
Si H: Makcik, kami hantaq dah. 
SI G: Wok mai surat nak tengok. 

Perbualan 5
Si I: Lapar gile, dowh. Jom gi makan.
Si J: Ko belum breakfast ke?
Si I: Belum

Si I: Aku lapaq terketaq-ketaq. Tak mau makan ka weh?
Si J: Tak menyerok lagi ka?
Si I: Dak.

Dan lapaq terketaq-ketaq ini diakui seantero Nobita:


No comments:

Post a Comment