Pages

Wednesday, November 14, 2012

Tugas Penting Duta Jalan-jalan Tempat Menarik dan Makan-Makan Alor Setar

Memandangkan pilihanraya dah dekat. That is before March, people. Behold! Lepas ni akan ramai la orang offer bagi bantuan, ada orang pakai smart-smart ramai-ramai datang rumah korang dengan orang kamera, salam2 then bagitahu dunia diorang concern pasal korang. 

Aku pun sebagai self-appointed Duta Alor Setar menjalankan tanggungjawab. So, aku pun bawa orang, kamera ke tempat-tempat menarik yakni - Muzium Padi, Pusat Sains Negara (Cawangan Utara) dan Menara Alor Setar. 


Nampak tak maksud aku dalam perenggan pertama? Nampak tak how merapu people pakai baju smart-smart, pakai tie masuk bendang? Ini semua nak raih undi ni. 

Ada satu lagi gambar kat masjid. Ramai gila orang. Aku mati-mati ingat ada orang mati kat masjid. Ye la, masjid kat Malaysia ni kan, besar-besar, banyak, yang datang time masuk waktu solat pun berapa kerat je. Or masa terawih. Or masa solat raya. Or masa ada orang mati. Tak ambik pun la. Busy dok narrate cerita dari rotating viewpoint tu. Ye, menatang tempat duduk kita tu rotate 360' secara perlahan-perlahan. 

Korang bila masuk, fokus tang padi tu sudah la. Dari membajak, menanam, padi menguning, ambik padi, bakar sekam, bajak pulak, mengair. 


Ini adalah benda paling aku rindu. Takde langsung sekarang. Dulu time aku sekolah rendah, sempat main menatang ni. Tong pukul padi. Aku pun kenal half of barang-barang yang diorang display. Tua kah? 


Ini adalah rombongan aku. Amjad, tak da dalam gambar. Dia busy berlarian. 


Aku bukan nak jadi Grammar Nazi, cuba korang bayangkan if pelancong datang sini? Development Personality? As if Tokoh Pembangunan? Ngok. Pakai Google Translate la ni. Its Founding Father, pakcik. Dalam ayat tu tulis la - "founding father who contributed to the development of Kedah".

Bila sampai kat Pusat Sains Negara (Cawangan Kedah) we were too busy playing with the stuff there. Banyak dan kejar masa sebab diorang tutup lampu satu per satu starting dari belakang. 


Ini je antara yang sempat diambik. 


Bila sampai kat Menara Alor Setar, sempat makan rojak je. Pastu hujan.

Aku kena masukkan dalam planner lepas ni nak pi mana plak. Oh, sibuk bebenor la time ni. 

No comments:

Post a Comment