Pages

Friday, November 9, 2012

Peribahasa Aku: Melekat Macam Lintah

Pernah ada orang yang sentiasa-sentiasa minta tolong korang bila dia dalam masalah? Orang begitu kita namakan "melekat macam lintah". Oh, aku memberikan exception kepada keluarga. Don't worry, aku tak gila lagi.  

Sampai satu tahap, macam perumpaan "nak makan nasi pun suruh korang suapkan?" padahal korang dah tunjuk mana nak pergi ke restoran tu, tunjuk atm and/or pinjamkan duit, pinjamkan kereta...  

Ye, aku tahu, soalan pertama korang adalah - nape yang baik sangat sampai macam tu sekali? nabi  kan ajar kita berpada. 

Apa korang ingat aku tahu ke dia akan melekat macam lintah kat kitorang sampai macam tu sekali? Apa korang ingat aku tak terfikir tak semua manusia cuba menjadi orang dari ~~ haa... aku tak kata, aku tak kata. 

Ye aku tahu aku loser sebab aku tak boleh cakap kat depan dia macam ni;

"Itu masalah kau. 
Selesaikan masalah kau sendiri. 
Belajar bergantung harap hanya pada Allah.
Bukan pada manusia!" 

Well, I guess dalam macho aku pun, ada pengecutnya. 

No comments:

Post a Comment